Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Nyheter
Aleksandra Volfova, Anne Elisabeth Bull og Marit Justine Haugen står smilende ved et bord. Foto.

Etter gjennomført DIP-prosjekt har Haugen/Zohar Arkitekter sikret seg en strategisk viktig avtale med Norgeshus. Her viser Aleksandra Volfova (t.v.) og Marit Justine Haugen fram en veggprototype til Anne Elisabeth Bull (i midten), DIP-ansvarlig i DOGA.

Foto: Morten Brakestad

Norge trenger mer nyskaping. Derfor har regjeringen forsterket satsingen på DIP. Når designmetodikk og brukerinnsikt kommer tidlig inn i innovasjonsprosjekter, får vi mer treffsikker nyskaping. Jeg oppfordrer næringslivet til å gripe sjansen til å søke om DIP-midler fra DOGA, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap). 

Siden 2009 har DOGA delt ut nesten 110 millioner kroner gjennom DIP, som står for Designdrevet innovasjonsprogram. I år er innovasjonspotten på 11 millioner kroner.  

– Pengene går til å få inn designkompetanse i den kritiske idéfasen. Slik sikrer vi at innovasjonsprosjekter tar utgangspunkt i reelle brukerbehov, i stedet for å basere utviklingen på gjetting og antagelser, sier Anne Elisabeth Bull i DOGA. Hun er ansvarlig for DIP, som er et samarbeid mellom DOGA, Innovasjon Norge og Forskningsrådet 

Fristen for å søke om DIP-midler fra årets pott går ut 22. mai.  

Søk om DIP-midler >>

Norge trenger mer nyskaping. Derfor har regjeringen forsterket satsingen på DIP. Når designmetodikk og brukerinnsikt kommer tidlig inn i innovasjonsprosjekter, får vi mer treffsikker nyskaping. Jeg oppfordrer næringslivet til å gripe sjansen til å søke om DIP-midler fra DOGA.

Cecilie Myrseth

Næringsminister (AP)

– Ville ikke eksistert uten DIP 

En person som kan skrive under på effekten av designdrevet innovasjon, er Harald Lønning. Han er administrerende direktør i Runwell, et norsk oppstartsselskap som leverer helhetlige HMS-systemer til utelivsbransjen.

– Uten DIP-midlene vi fikk i 2020, ville ikke Runwell eksistert i dag. Støtten gjorde at vi kunne koble på designbyrået Larssen Amaral og virkelig komme til bunns i problemstillingen, i stedet for å jobbe overfladisk med symptomene. Resultatet ble så spennende at vi opprettet et eget selskap, forteller han.

To middelaldrende menn står smilende i en restaurant. Foto.
Uten DIP-midler i 2020, hadde ikke Runwell eksistert i dag, forteller administrerende direktør Harald Lønning (t.v.). Her sammen med Petter Viksund som er partner i selskapet.
Foto: Haakon Nordvik

Løsningen til Runwell brukes av alle mulige aktører i serveringsbransjen over hele landet, fra boutiquehoteller og kebabsjapper til hotellkjeder og Michelin-restauranter. Ved forrige aksjeemisjon ble selskapet verdsatt til 120 millioner kroner.

Bygger seg opp på grønne ferdighus 

Hvert år bygger vi tusenvis av ferdighus i Norge. En kartlegging avdekker at de færreste produsenter har klima og bærekraft høyt på agendaen. Tilbake i 2021 mottok Haugen/Zohar Arkitekter derfor 631 600 kroner i DIP-støtte for å utvikle mer bærekraftige ferdighus.

Nå har de nylig inngått et symboltungt samarbeid med Norgeshus for å lage klimavennlige ferdighus til deg og meg.

– Målet med sirkbo.no er å utvikle en klimavennlig og sirkulær boligserie. Nå står vi foran et pilotprosjekt med interesserte boligbyggere, sier Marit Haugen, partner i Haugen/Zohar Arkitekter.

Hus bygget i tre med takvinduer i to etasjer, omgitt av skog. Foto.
DIP-prosjektet ble gjennomført i samarbeid med Omtre. Målet var å prosjektere en helsirkulær bolig for det norske ferdighusmarkedet.
Foto: Haugen/Zohar Arkitekter

DIP-prosjektet ble gjennomført i samarbeid med Omtre. Målet var å prosjektere en helsirkulær bolig for det norske ferdighusmarkedet. 

– DIP-midlene ga oss spillerom til å sette av betydelig tid til forskning og utvikling. Slik fikk vi en solid utviklingsfase hvor vi kategoriserte ombrukbarhet for forskjellige bygningskomponenter. Dette ble viktig for veien videre, sier Haugen.  

– DIP-midlene ga oss spillerom til å sette av betydelig tid til forskning og utvikling. Slik fikk vi en solid utviklingsfase hvor vi kategoriserte ombrukbarhet for forskjellige bygningskomponenter. Dette ble viktig for veien videre.

Marit Haugen

Partner i Haugen/Zohar Arkitekter

Fra iskremboks til årets startup 

Når barn skal lytte til musikk og lydbøker, skjer det som oftest på en mobiltelefon eller nettbrett. Dette begrenser barnas muligheter til å oppdage musikk på egne vilkår. Tilbake i 2022 mottok Hiro Futures 550 000 kroner i DIP-støtte for å skape en brukervennlig høyttaler for barn ned i ettårsalderen. Høsten 2024 leveres HiRO-høyttalerne til de første kundene.

– Med hjelp av DIP-midlene har vi tatt HiRO fra idestadiet, til et produkt som folk betaler for før vi har lansert det. I begynnelsen laget vi en prototype av en iskremboks, og testet den på våre egne barn. I løpet av prosjektet hadde vi designet et unikt produkt som åpner mange dører for oss, sier Silje Gabrielsen, daglig leder i HiRO.

Liten hvit høytaler med en blå og en grønn stor knapp, men en liten rød knapp mellom. Illustrasjon.
For å få til å løfte produktet til et høyt nivå på kortest mulig tid, innså folka bak HiRO at de trengte hjelp av flere designere, og illustratør Magnhild Winsnes og Frost Produkt ble med på DIP-søknaden.
Foto: HiRO

Visjonen til HiRO er å gi barn mulighet til å høre på musikk og historier selv. De tre gründerne har lang fartstid innen forskning, teknologi og design, men innså tidlig at for å lykkes så måtte produktet løftes til et høyt nivå på kortest mulig tid. For å få til dette trengte de hjelp av flere designere, og illustratør Magnhild Winsnes og Frost Produkt ble med på DIP-søknaden.

I løpet av DIP-prosjektet har vi designet, prototypet og testet HiRO på over 100 pilotbrukere. Dette ga oss tidlig i prosessen innsikt i hva som gir høy brukerverdi, og gjorde at vi veldig raskt kom fram til et utrolig bra resultat. Dermed kunne vi presentere HiRO på en trygg og selvsikker måte i møte med investorer og samarbeidspartnere, sier Gabrielsen.  

I løpet av DIP-prosjektet har vi designet, prototypet og testet HiRO på over 100 pilotbrukere. Dette ga oss tidlig i prosessen innsikt i hva som gir høy brukerverdi, og gjorde at vi veldig raskt kom fram til et utrolig bra resultat. Dermed kunne vi presentere HiRO på en trygg og selvsikker måte i møte med investorer og samarbeidspartnere.

Silje Gabrielsen

Daglig leder i HiRO

HiRO har allerede startet forhåndssalg, og har allerede et utvalg på over 130 titler innen musikk og lydbøker som skal leveres for første gang i september. Gabrielsen nøler ikke med å anbefale DIP til andre selskaper.

– Det har vært inspirerende å jobbe sammen med så flinke designere. De har kommet inn med annen kompetanse enn den vi hadde fra før, og det har løftet HiRO til et høyt nivå på kort tid. I 2023 ble vi valgt til årets startup av by:larm, bare ett år etter at vi startet opp, og det er utrolig stas, sier hun.

Lærer verden å sy 

I fjor mottok Fæbrik 600 000 kroner i DIP-støtte for å lære folk hvordan de kan sy klær tilpasset egen kropp. Nå skal gründerkvartetten Jenny Skavlan, Ingrid Bergtun, Mari Nordén og Ingrid Vik Lysne snart lansere en størrelseskalkulator. 

– Med svært god hjelp fra designerne i Agens og hundrevis av entusiastiske følgere har vi utviklet en størrelseskalkulator. De fleste av oss har mål rundt livet, hoften og over brystet som tilsier ulike størrelser. Kalkulatoren hjelper deg med å velge riktig størrelse når du for eksempel skal sy deg en kjole, sier Ingrid Vik Lysne i Fæbrik.   

En gruppe jenter i pastellklær masjerer under et banner der det står Fæbrik. Foto.
I fjor mottok Fæbrik 600 000 kroner i DIP-støtte for å lære folk hvordan de kan sy klær tilpasset egen kropp. Nå skal gründerkvartetten Jenny Skavlan, Ingrid Bergtun, Mari Nordén og Ingrid Vik Lysne snart lansere en størrelseskalkulator.
Foto: Fæbrik

Fæbrik vil skape en motsats til klesindustriens rigide og ofte forvirrende størrelsessystemer, som gjør at folk flest må tåle ukomfortable klær og mange bomkjøp. Gjennom Fæbrik ønsker gründerne å få flere til å sy sine egne klær.

– Takket være støtten fra DIP fikk vi brukerrettet designkompetanse inn helt fra begynnelsen av. Nå gleder vi oss til lanseringen av størrelseskalkulatoren, samtidig som vi jobber med neste milepæl. Målet vårt er å skape et verktøy som både syere og produsenter over hele verden vil bruke for å lage klær som sitter perfekt, sier Vik Lysne.  

Med designdrevet innovasjonsmetodikk slipper du å gjette på hva brukeren eller kunden vil ha. Da øker treffsikkerheten betraktelig – det er i alle fall vår erfaring.

Ingrid Vik Lysne

Medgründer av Fæbrik

Hun nøler ikke med å anbefale DIP til andre aktører innen klesbransjen.

– Med designdrevet innovasjonsmetodikk slipper du å gjette på hva brukeren eller kunden vil ha. Da øker treffsikkerheten betraktelig – det er i alle fall vår erfaring, sier Vik Lysne. 

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.